تلفیق علم و فناوری در برنامه درسی با تاکید بر دوره ابتدایی

تلفیق علم و فناوری در برنامه درسی با تاکید بر دوره ابتدایی

برنامه درسی تلفیقی
الگوی برنامه درسی تلفیقی
الگوهای تلفیق برنامه درسی
برنامه درسی تلفیق در ایران
تلفیق برنامه درسی
تلفیق علم و تکنولوژی در برنامه درسی
تلفیق برنامه درسی در دوره ابتدایی
تلفیق علم و تکنولوژی در دوره ابتدایی

رفتن به سایت اصلی

دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی

تلفیق علم و تکنولوژی در برنامه درسی دوره ابتدایی

 

 

 

 

چکیده

یکی از موضوعاتی که در نظام آموزشی باید بدان پرداخت، آموزش است. آموزش از ترکیب چهار نظام که در تعامل با یکدیگرند، به وجود آمده است. این چهار نظام عبارتند از تدریس، یادگیری، ساختار و برنامه درسی. برنامه درسی طرحی برای عمل است که ساختار را هدایت می­کند. موضوع دیگر، جایگاه دانش و چگونگی تبدیل آن به ماده درسی است. در تعلیم و تربیت پست مدرن، دانش به خودی خود هدف نیست، بلکه هدف، “گفتمان سازنده دانش” است به همین جهت در کلاس درس، تمرکز بر ساختن دانش، فهم، همکاری و مشارکت است. نظام آموزشی کشور­ها به منظور تربیت فراگیرانی مستقل، منعطف، خلاق و دارای تفکر انتقادی لازم است در حوزه اهداف، محتوا، وسایل، روش­ها و نیز فرصت‌ها و فعالیت­های تربیتی تجدیدنظر به عمل آورند. از دیرباز طراحی برنامه درسی و ارائه موضوعات به شکل­های مختلف صورت گرفته است. 

 

در آغاز قرن بیستم متفکران تعلیم و تربیت در مسیر تلفیق برنامه درسی گام نهادند؛ اما روند مسلط در این قرن مبتنی بر رویکرد تک­رشته­ای، تکثر دروس و برنامه درسی رشته­محور بوده است. تلفیق به معنای سازگار کردن و باهم آمدن است و با تخصصی شدن و جداسازی موضوعات درسی مغایرت دارد. تلفیق، مبتنی بر نگرش کل­نگر است که سعی دارد آموزش را با زندگی روزمره فراگیر مرتبط سازد. هدف از این پژوهش، تبیین برنامه درسی تلفیقی، بیان انواع آن و چگونگی تلفیق علم و تکنولوژی در برنامه درسی دوره ابتدایی است. روش بکار گرفته شده، روش تحلیلی- استنتاجی است. بدین منظور پس از تبیین برنامه درسی و توضیح درباره تلفیق، به نمونه­هایی از تلفیق در حوزه محتوا مانند تلفیق موضوعات و دانش بنیادین، تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات با تمام حوزه­های دانش، اشاره شده است. بر اساس مطالعات و تحلیل­های انجام شده می­توان نتیجه گرفت که: با تلفیق علم و تکنولوژی در برنامه درسی به­طور عام و در دوره ابتدایی به­طور خاص، میزان یادگیری و تسلط دانش­آموز بر محتوای سازماندهی شده افزایش می­یابد و دانش­آموز بهتر می­تواند مطالب آموخته شده را در زندگی واقعی بکار گیرد.

 

 

 

 

کلیدواژگان

تلفیق

دوره ابتدایی

برنامه درسی

برنامه درسی تلفیقی

تلفیق علم- تکنولوژی

 

 

 

 

مقدمه

آموزش، از ترکیب چهار نظام که در تعامل با یکدیگرند، به وجود آمده است. این چهار نظام عبارتند از تدریس، یادگیری، ساختار و برنامه درسی. ساختار زمینه­ای برای عمل است که آموزش رسمی و اعمالی را که منجر به یادگیری است، منعکس می­سازد. برنامه درسی طرحی برای عمل و به عبارت دیگر، طرحی برای تعلیم و تربیت شاگردان است که ساختار را هدایت می کند (زایس[1]، 1976؛ 10). به علاوه حل مسائل غامض تربیتی تنها به وسیله طراحی تربیتی ممکن می­باشد (کومبز[2]، 1970؛ 12). نظام‌های آموزشی در فرایند یاددهی- یادگیری بسته به فلسفه حاکم بر تعلیم و تربیت و نظریه­ای که در باب معرفت و انسان دارند، برای معلم نقشی خاص قائلند. اگر ذهن انسان را لوح سفیدی بدانیم که باید معلومات بدان منتقل گردد؛ در این صورت، وظیفه معلم انتقال دانش و معلومات است؛ اما اگر بر این باور باشیم که ذهن دانش­آموز دارای ساختاری است که با فراهم کردن مقدمات، می­تواند خود، به خلق دانش بپردازد؛ در این صورت معلم نقش راهنما و تسهیل­کننده را دارد. او کسی است که به شاگرد کمک می‌کند تا خود به فهم مطالب نائل شده و به خلق دانش بپردازد (وستکات[3]و کنزال[4]، 1991؛ 87). این در حالی است که به قول پائولو فریره[5] (1998؛ 53)، تعلیم و تربیت کنونی بانکداری است. شاگرد بیمارگونه به دریافت، حفظ و تکرار مطالب می­پردازد، در صورتی که معرفت از طریق نوآوری و خلق مجدد حاصل می­شود.

 

آیزنر[6] (1994) دو سنت را بر تعلیم و تربیت مدرن موثر می­داند، یکی صنعت و دیگری آموزش نظامی. در نظام صنعتی، هدف رسیدن به بازده معین و همسان است. در آموزش نظامی، هدف تربیت افرادی تابع و مطیع، با رفتاری مشخص، قابل کنترل و قابل پیش‌بینی است. طبق اصول مدیریت تیلور که در سال­های 1925- 1903 بر تعلیم و تربیت امریکا تاثیرگذار بوده است، می­توان جامعه را کارفرما، معلم را کارگر و شاگرد را به منزله تولید مدرسه در نظر آورد. طبق این نگرش، شاگردان باید بر اساس اهداف از پیش تعیین شده تربیت شوند و در زمینه­ای خاص، تخصص یابند تا بتوانند چرخ­های جامعه صنعتی را به گردش درآورند. در عصر حاضر، تحولات عظیم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، وظایف نظام­های آموزشی را دشوار ساخته است؛ زیرا نظام­های آموزشی باید به تربیت فراگیرانی منعطف، خلاق، متفکر بویژه دارای تفکر انتقادی و قوه تشخیص همت گمارند تا اولا بتوانند خود را با تغییرات سریع در حوزه علم و فناوری منطبق ساخته، ثانیا آن را نقد نمایند.

 

موضوع دیگر، ماهیت دانش و چگونگی تبدیل آن به ماده درسی است. بحث درباره ماهیت معرفت بطور مشخص با حوزه برنامه درسی در ارتباط است. از این رو، تعلیم و تربیت بر محور نظریه معرفت و یادگیری استوار است (زایس، 1976؛ 15-13). هر ایده درباره برنامه درسی، منوط به نظریه معرفتی است که آن را حمایت می کند (کلی، 1989؛ 46).

در تعلیم و تربیت پست­مدرن دانش به خودی خود هدف نیست؛ بلکه هدف، “گفتمان سازنده دانش”، مدیریت دانش، فراهم کردن زمینه اشتراک دانش، مبادله و به­کار بستن آن در عمل است (فرمهینی فراهانی، 1383). در کلاس درس، گفتمان سازنده دانش به منظور ساختن دانش و نه به قصد اثبات آن انجام می­شود. در این نوع گفتمان، تمرکز بر فهم، همکاری و مشارکت است. روند مسلط در قرن بیست مبتنی بر تخصصی شدن و رویکرد تک­رشته­ای، تکثر دروس و برنامه درسی رشته­محور و ارائه موضوعات به صورت جدای از یکدیگر بوده است. در حالی که این نحوه ارائه محتوا نمی­تواند فراگیر را در دستیابی به نظری جامع نسبت به امور، پدیده­ها و رویدادها مدد رساند. برای نیل به نظری کل­نگر، برنامه درسی تلفیقی کارگشاست. تلفیق به معنی سازگار کردن و باهم آمدن است و با جداسازی موضوعات درسی مغایرت دارد. تلفیق برنامه درسی مبتنی بر نگرش جامع و کل­نگر است که ضمن آن تلاش می­شود تا آموزش با زندگی روزمره فراگیران مرتبط گردد. هدف از این مقاله، تبیین و توصیف برنامه درسی، محتوای برنامه درسی، مفهوم تلفیق و معرفی انواع آن به عنوان مقدمه جهت توضیح و تبیین چگونگی تلفیق علم و تکنولوژی بطور عام در برنامه درسی و بطور خاص در دوره ابتدایی است که با شیوه توصیفی- تحلیلی بدان پرداخته شده است.

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

چکیده

کلمات کلیدی

مقدمه

پیشینه نظری پژوهش

طراحی برنامه­ درسی و ارائه­ موضوعات به شکل­های مختلف 

جدول 1-  رویکرد­های طراحی برنامه درسی (پیغامی، 1387).

درآمدی بر تلفیق علم و تکنولوژی

تلفیق علم و تکنولوژی

اصول مطالعات علمی و تکنولوژیکی:

تلفیق علم و تکنولوژی در مقطع ابتدائی

جدول ­ 2-  سازماندهی محتوای درس علوم برای پایه­های اول تا پنجم ابتدایی (آیلن، 2000؛ 113).

بحث و نتیجه‌گیری

منابع

 

 

 

 

 

استانداردها و معیارهای فنی طراحی ساختمان های اداری و آموزشی

استانداردها و معیارهای فنی طراحی ساختمان های اداری و آموزشی طراحی معماری شهرکهای دانشجویی طراحی معماری ساختمان های آموزشی معیارهای فنی طراحی ساختمان های اداری و آموزشی استانداردهای فنی طراحی ساختمان های اداری و آموزشی شناخت استانداردهای فضا در طراحی…

پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر تمایل به کارآفرینی سازمانی فینی و دیگران (۲۰۱۲)

پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر تمایل به کارآفرینی سازمانی فینی و دیگران (۲۰۱۲) پرسشنامه كارآفريني سازماني پرسشنامه كارآفريني سازماني مارگریت هیل پرسشنامه کارآفرینی سازمانی رابینز و کولتر پرسشنامه کارآفرینی سازمانی کوین و اسلوین پرسشنامه کارآفرینی سازمانی هیل پرسشنامه کارآفرینی سازمانی…

پرسشنامه اهمیت نقش رضایت مشتری در بقاء سازمان در محیط رقابتی

پرسشنامه اهمیت نقش رضایت مشتری در بقاء سازمان در محیط رقابتی پرسشنامه رضایت مشتری پرسشنامه نقش رضایت مشتری پرسشنامه اهمیت رضایت مشتری پرسشنامه بقاء سازمان در محیط رقابتی رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه اهمیت نقش رضایت مشتری در…

ارزیابی تحلیلی ساختار سرمایه و تصمیمات تامین مالی شرکتها به وسیله نسبت بدهی

ارزیابی تحلیلی ساختار سرمایه و تصمیمات تامین مالی شرکتها به وسیله نسبت بدهی نسبت بدهی ساختار سرمایه بورس اوراق بهادار تهران تصمیمات تامین مالی شرکتها تاثیر نسبت بدهی صنعت بر ارزش بازار شرکتها ارزیابی تحلیلی ساختار سرمایه و تصمیمات تامین…

مبانی نظری علل تاثیرگذار بر ارزش ویژه برند از نگاه مشتریان شرکتهای ارائه دهنده اینترنت

مبانی نظری علل تاثیرگذار بر ارزش ویژه برند از نگاه مشتریان شرکتهای ارائه دهنده اینترنت ارزش ویژه برند عوامل موثر بر ارزش ویژه برند ارتباطات دهان به دهان الکترونیکی ارزش ویژه برند شرکتهای ارائه دهنده اینترنت مبانی نظری ارزش ویژه…

بررسی سموم ارگانو کلره در چهار گونه ماهی بیشتر مصرف شده(سفید، kuli، Kafal و کاپور) در دریای خزر

بررسی سموم ارگانو کلره در چهار گونه ماهی بیشتر مصرف شده(سفید، kuli، Kafal و کاپور) در دریای خزر سموم ارگانو کلره دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته کشاورزی و محیط زیست با عنوان بررسی سموم ارگانو کلره در چهار گونه…

پاورپوینت مدیریت ریسك در نظام بانكداری

پاورپوینت مدیریت ریسك در نظام بانكداری پاورپوینت مدیریت ریسك در نظام بانكداری تحقیق مدیریت ریسك در نظام بانكداری مقاله مدیریت ریسك در نظام بانكداری پایان نامه مدیریت ریسك در نظام بانكداری مدیریت ریسك در نظام بانكداری ریسك در نظام بانكداری…

پرسشنامه سبک های مقابله با استرس اندلر و پارکر (CISS)

پرسشنامه سبک های مقابله با استرس اندلر و پارکر (CISS) کلمات کلیدی : پرسشنامه راهبردهای مقابله با استرس پرسشنامه سبک های مقابله با استرس پرسشنامه راههای مقابله با استرس پرسشنامه سبک های مقابله با استرس تست سبک های مقابله با…

پاورپوینت آشنایی با تکنولوژی فيبرنوری

پاورپوینت آشنایی با تکنولوژی فيبرنوری پاورپوینت آشنایی با تکنولوژی فيبر نوری اجزای مختلف سيستم انتقال فيبر نوری مزايای سيستم انتقال فيبرنوری محدوديتها و نقاط ضعف فيبرهای نوری مقايسه کابل فيبرنوری و کابل مسی فيبر نوری چيست ؟ ساختار فيبر نوری…

پاورپوینت مديريت رفتار، مدیریت موفقیت و مدیریت ارتباط با مشتری

پاورپوینت مديريت رفتار، مدیریت موفقیت و مدیریت ارتباط با مشتری پاورپوینت مديريت رفتار، مدیریت موفقیت و مدیریت ارتباطبا مشتری تحقیقمديريت رفتار، مدیریت موفقیت و مدیریت ارتباط با مشتری مقاله مديريت رفتار، مدیریت موفقیت و مدیریت ارتباط با مشتری پاورپوینت مديريت…

بررسی بزه ارتشاء در حقوق کیفری ایران

بررسی بزه ارتشاء در حقوق کیفری ایران بزه مرتشی جرم ارتشاء مجازات مرتشی ارتشاء در حقوق کیفری حقوق کیفری ایران دانلود مقاله بررسی بزه ارتشاء در حقوق کیفری ایران رفتن به سایت اصلی بررسی بزه ارتشاء در حقوق کیفری ایران…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق آسیب شناسی سازمانی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق آسیب شناسی سازمانی مبانی نظری آسیب شناسی سازمانی چارچوب نظری آسیب شناسی سازمانی فصل دوم پایان نامه آسیب شناسی سازمانی دانلود مبانی نظری آسیب شناسی سازمانی پیشینه آسیب شناسی سازمانی پیشینه تحقیق آسیب شناسی سازمانی…

بررسی و تشریح پتانسیل جاذبه های گردشگری شهرستان شوش

بررسی و تشریح پتانسیل جاذبه های گردشگری شهرستان شوش جاذبه های گردشگری شهرستان شوش بررسی جاذبه های گردشگری شهرستان شوش پتانسیل جاذبه های گردشگری شهرستان شوش معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان شوش دانلود تحقیق جاذبه های گردشگری شوش رفتن به…

بیع با ثمن شناور از دیدگاه فقه

بیع با ثمن شناور از دیدگاه فقه ثمن در عقد بیع عقد بیع با ثمن شناور پایان نامه بیع با ثمن شناور عدم تعیین ثمن در بیع اعتبار بیع با ثمن شناور اعتبار بیع با ثمن شناور در فقه بیع…

ارائه روشی بهینه برای زمانبندی کار در رایانش ابری با استفاده از الگوریتم های ژنتیک و حریصانه

ارائه روشی بهینه برای زمانبندی کار در رایانش ابری با استفاده از الگوریتم های ژنتیک و حریصانه زمانبندی در ابر زمانبندی در رایانش ابری زمانبندی در محاسبات ابری زمانبندی کار در محاسبات ابری زمانبندی کار در رایانش ابری با الگوریتم…

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد سرمایه اجتماعی 83 صفحه

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد سرمایه اجتماعی 83 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه سرمایه اجتماعی پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی پیشینه داخلی سرمایه اجتماعی پیشینه خارجی سرمایه اجتماعی پیشینه پژوهش سرمایه اجتماعی پیشینه نظری سرمایه…

مبانی نظری ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و تقاضا با روش تحلیل پوششی داده ها

مبانی نظری ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و تقاضا با روش تحلیل پوششی داده ها ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد در نمایندگی‌های سایپا  ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها ارزیابی عملکرد شرکت سایپا با تحلیل پوششی داده…

پروپوزال تاثیر سرمایه فرهنگی بر نگرش مردان به خشونت علیه زنان

پروپوزال تاثیر سرمایه فرهنگی بر نگرش مردان به خشونت علیه زنان کلمات کلیدی : پروپوزال نگرش مردان خشونت علیه زنان در ایران خشونت علیه زنان تعریف عوامل خشونت علیه زنان ضرورت تحقیق خشونت علیه زنان خشونت علیه زنان وعوامل موثر…

آناتومی دستگاه تناسلی موجودات مذکر و ارزیابی پتانسیل باروری و تولید مثل در آنها

آناتومی دستگاه تناسلی موجودات مذکر و ارزیابی پتانسیل باروری و تولید مثل در آنها آناتومی دستگاه تناسلی موجودات مذکر و ارزیابی پتانسیل باروری و تولید مثل در آنها آناتومی دستگاه تناسلی نریان بررسی توانایی تولیدمثل در نریان بررسی توانایی باروری…

مقاله ایمنی صنعتی در محیط کار

مقاله ایمنی صنعتی در محیط کار ایمنی صنعتی مدیریت ریسک فرایند مدیریت ایمنی فرآیند نقش بخش‌های عملیات و تعمیر و نگهداری در مدیریت ایمنی فرآیند دانلود مقاله ایمنی صنعتی در محیط کار سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش…

پاورپوینت بررسی مدیریت تغییر ساختار بانکی با بانکداری راستین

پاورپوینت بررسی مدیریت تغییر ساختار بانکی با بانکداری راستین کلمات کلیدی : پاورپوینت بررسی مدیریت تغییر ساختار بانکی با بانکداری راستین مدیریت تغییر ساختار بانکی کشور با بانکداری راستین خصوصیات بانکداری راستین مشخصات کلی بانکداری راستین اصول بانکداری راستین اصول…

پاورپوینت فرانچایز (فرانشیز)

پاورپوینت فرانچایز (فرانشیز) کلمات کلیدی : پاورپوینت فرانچایز فرانشیز پاورپوینت فرانشیز تعریف فرانچایز انواع فرانچايز خرید یک فرانچایز مزایا و مسئولیت های مالک حق فرانچایز معیارهای انتخاب یک فرانچایز یافتن فرصت مناسب فرانچایزی مشاوره برای توسعه و نگهداری فرانچایز فرانچایز…

پایان نامه کارشناسی صنایع غذایی با عنوان صنعت آدامس سازی

پایان نامه کارشناسی صنایع غذایی با عنوان صنعت آدامس سازی آدامس مواد جویدنی فناوری تولید آدامس صنعت آدامس سازی عوامل موثر بر پوسیدگی دندان دانلود پایان نامه کارشناسی صنایع غذایی با عنوان صنعت آدامس سازی سیستم همکاری در فروش فایل…

اصول عام و خاص اشتغال زنان در ایران و قوانین بین المللی

اصول عام و خاص اشتغال زنان در ایران و قوانین بین المللی اشتغال زنان حق اشتغال زنان حق اشتغال زنان در ایران کنوانسیون رفع تبعیض عیله زنان حق اشتغال زنان در قوانین بین المللی حق اشتغال زنان در كنوانسیون CEDAW…

فصل دوم پایان نامه و پیشینه پژوهش اعتیاد 67 صفحه

فصل دوم پایان نامه و پیشینه پژوهش اعتیاد 67 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اعتیاد مبانی نظری اعتیاد پیشینه تحقیق اعتیاد پیشینه داخلی اعتیاد پیشینه خارجی اعتیاد پیشینه پژوهش اعتیاد پیشینه نظری اعتیاد ادبیات نظری اعتیاد چارچوب…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *